Förr blir nu

Ibland har saker först en betydelse, och över tid blir den plötsligt något helt annat. Det är just därför det viktigaste vi har är perspektiv, backspeglar och vilja till förståelse. Till exempel:

Den amerikanska standardspårvidden för järnvägen (avståndet mellan skenorna) är 1,43 meter. Det är ett väldigt udda mått. Varför valdes den spårvidden?

Det var engelska ingenjörer som designade de första amerikanska järnvägarna, och det var så man byggde i England. Men varför byggde engelsmännen på det viset?

De första järnvägslinjerna byggdes av samma människor som byggde spårvagnsvägarna, så det var spårvagnsspårvidden de använde. Men varför använde de just den vagnspårvidden?

De som byggde spårvagnsvägarna använde samma verktyg som de hade använt för att bygga "vanliga" vagnar, som hade ett hjulavstånd på 1,43 meter. Varför hade vagnarna just detta udda hjulavstånd?

Enkelt uttryckt: om de försökte använda något annat avstånd bröts vagnhjulen av oftare på de gamla, långsträckta engelska vägarna. 1,43 meter är hjulspårets avstånd på vägarna. Så vem byggde de gamla spåriga vägarna?

Romerska riket byggde de första långväga vägarna i Europa (inklusive England) för sina legioner. De vägarna har använts sedan dess.

Romerska stridsvagnar bildade de första spåren, som alla andra var tvungna att matcha eller riskera att förstöra sina vagnhjul. Eftersom vagnarna tillverkades för det romerska imperiet, var alla lika när det gällde hjulavstånd.

Därför härstammar USA:s standardspårvidd på 1,43 meter från de ursprungliga specifikationerna för en romersk stridsvagn. De romerska stridsvagnarna tillverkades precis tillräckligt breda för att rymma bakändarna på två krigshästar.


Bonus-perspektiv:
När du ser en rymdfärja på sin startplatta, finns det två stora booster-raketer fästa vid sidorna av huvudbränsletanken. Dessa är s.k. boosterraketer, eller SRB:er (Solid Rocket Booster). SRB:erna tillverkas av Thiokol på en fabrik i Utah.

Ingenjörerna som designade SRB:erna skulle ha föredragit att göra dem lite bredare, men SRB:erna måste transporteras med tåg från fabriken till uppskjutningsplatsen. Järnvägsresan från fabriken råkar gå genom en tunnel i bergen, och SRB:erna måste få plats genom den tunneln. Tunneln är något bredare än järnvägsspåret, och järnvägsspåret är som bekant ungefär lika brett som två hästars bakar.

Så en viktig designfunktion för rymdfärjan, ett av världens mest avancerade transportsystem, bestämdes för över två tusen år sedan av bredden på två hästars bak.

Föregående
Föregående

En ny kostym

Nästa
Nästa

Handlingsplan