Du kanske har hört nån säga ”det fattas 72 000 kompetenser inom IT och det är omöjligt att rekrytera någon”, och tänkt att det låter ganska hopplöst. Att det är så besvärligt att anställa folk borde göra det omöjligt för många konsultbolag att överleva…?
Sant är att det är en oerhörd brist på kompetens och om du har det minsta uns av IT-erfarenhet har din LinkedIn-inkorg förmodligen dukat under för länge sedan med generiska ”Jag har ett erbjudande”-meddelanden från rekryterare. Det är inte alltid lätt för ett konsultbolag att hitta och tilltala rätt personer i dessa tider. Annons efter annons pumpas ut, och hur bra annonsen än är skriven genererar den ändå bara ett försvinnande litet antal ansökningar.
Det är inte så märkligt när man tittar på statistiken – bara 20% av alla tillsättningar inom IT sker tack vare en annons. Resten är tips från redan anställda, före detta anställda som kommer tillbaka, människor som dras till varumärket och en arbetsgivares goda rykte. Det är här det blir lite knivigt, för rekryteraren har vanligtvis väldigt liten insyn och möjlighet till påverkan när det gäller själva varumärket, hantering och behandling av anställda, förmånsportfölj etc.
Bara 20% av alla tillsättningar inom IT sker tack vare en annons
Svaret på frågan ”hur ska vi hitta folk” stavas research och Talent Acquisition. Det är en samlingsmetod som lever i gränslandet mellan rekrytering, kommunikation, marketing och HR. Målet är att hitta processer och kommunikation som stämmer med verkligheten, som dessutom måste kännas och vara personlig (på riktigt). Det tar tid, kan vara utmanande och har inte samma tempo som volymrekryterande, men det leder oftast till passande personligheter och lojala medarbetare som är stolta över sitt jobb.
På Human IT jobbar vi aktivt med vår kultur, våra värderingar och tar hand om våra medarbetare på ett sätt som gör att många av oss är rekommenderade av en redan anställd. Vi har till och med haft sökanden som blivit rekommenderade av kandidater som inte gått vidare i processen. Sådana saker bär vi som små presenter.